Choroby trávicího traktu u kočky

31.5.2018

Zná to každý majitel kočky. Potácející se ráno s rozespalým pohledem jen se štěstím nešlápne do malé žluté hromádky, kterou kočka nechala šikovně uprostřed předsíně nebo jinde přímo na ráně. S myšlenkou na to, co zase kde včera sežrala, bere do rukou kuchyňskou utěrku a desinfekční sprej a jde to uklidit. Zvracení může být u kočky opravdu jen nedůležitou epizodou u jinak zdravého zvířete. Může to být také ale příznak něčeho vážnějšího.

Jaké jsou příznaky postižení trávicího traktu?

Setkáme se s nimi v nějaké životní fázi u každé kočky. Nejčastějším příznakem je již zmíněné zvracení, dále průjem nebo zácpa. Také sem patří změny v chuti k jídlu, zvýšený či naopak snížený příjem tekutin a změny v tělesné hmotnosti. V některých případech může po nějaké době docházet i ke zhoršení kvality srsti – je matná a u dlouhosrstých koček zacuchaná. Průběh zažívacích obtíží může být akutní nebo chronický. Akutní stavy často odezní samy, ale u vleklých a vracejících se problémů je veterinární intervence nezbytná. Je nutné nalézt primární příčinu a zahájit odpovídající léčbu. Pokud tedy klinické příznaky přetrvávají několik dní, je vhodné s kočkou navštívit veterinárního lékaře. Je to důležité proto, aby nedošlo k dehydrataci, rozvoji infekce nebo poškození vnitřních orgánů, zejména jater a ledvin.

Moje kočka zvrací a zvrací….

Jednou z běžných příčin jsou trichobezoáry, neboli útvary ze spolknuté srsti, nacházející se v trávicím traktu. Setkáváme se s nimi především u dlouhosrstých, intenzivně se čistících koček. U těchto zvířat je vhodné podávat dlouhodobě preventivně pastu, která zabraňuje tvorbě konglomerátů srsti v žaludku a střevech. Zánět žaludku, střev nebo slinivky může rovněž zapříčinit větší míru zvracení. Stejně tak jako výskyt cizího tělesa kdekoli v průběhu trávicího traktu. To je důležité vyloučit zejména u koček, které si rády hrají s malými hračkami nebo míčky. Je neuvěřitelné, co dokáže kočka spolknout. Během své praxe jsem ze střev svých kočičích pacientů lovila malé plyšové myšky, míčky, kůži, kterou kočka stáhla z drahé hračky, dětskou školní gumu, minci nebo kamínek. Opravdovým vánočním překvapením pak byl kocourem spolknutý háček na ozdoby. Do této kategorie patří také tzv. lineární cizí tělesa. U koček jsou to nejčastěji různé gumičky nebo například pletací vlna. Dalším důvodem chronického zvracení může být rozvoj alergické reakce na nějakou složku podávaného krmiva. Kočka, která začne zvracet, aniž by projevovala jiné příznaky zhoršení zdravotního stavu, může profitovat z krátkodobé hladovky. Ta může trvat maximálně 24 hodin. Během této doby se v některých nezávažných případech trávicí trakt zregeneruje a zvracení ustane. Pokud tomu tak je, v následujících dvou až třech dnech podáváme dietní stravu. Ideálně klinickou dietu ve formě granulí či vlhkého krmiva, pokud majitel dává přednost vařené stravě, lze zkusit vařené krůtí či jehněčí maso po malých porcích. Nezlepší-li se zdravotní stav kočky a zvracení pokračuje, je nutné před dalšími pokusy o domácí léčbu navštívit veterinární pracoviště.

…nebo má průjem

Průjem je u koček běžným doprovodným příznakem zánětu střev. Charakter stolice závisí na tom, která část střeva je postižena. V případě onemocnění lokalizovaném v tenkém střevě je stolice vodnatá a hlenovitá, případně s příměsí natrávené krve. Pokud je problém v tlustém střevě, nacházíme v měkčí stolici čerstvou krev. Kočka se často projevuje při kálení bolestivě a stolici můžeme najít i mimo box s kočkolitem. Příčina průjmu může tkvět přímo v postižení trávicího traktu. Sem řadíme například střevní parazitózy, střevní bakteriální nebo virové infekce, intoleranci krmiva, nespecifické střevní záněty a nádory trávicího traktu. Kromě toho průjem ale může být také příznakem jiného onemocnění. Do této kategorie patří např. některé virózy – FIP, FeLV, FIV, panleukopenie, onemocnění jater a ledvin a mnoho dalších. Proto i když majitel přijde „jen“ s obyčejným průjmem, může veterinární lékař v případě potřeby k údivu majitele doporučit provedení celé řady testů, kompletním vyšetřením krve počínaje a endoskopickým vyšetřením konče.

Zácpa

U koček je to poměrně častý projev poruchy správné funkce struktur trávicího traktu. Dochází k ní tehdy, má-li kočka nedostatek vlákniny v krmné dávce. Nebo u obézních indoor koček, které mají málo pohybu. Můžeme se s tímto problémem setkat i v domácnostech, kde majitelé nedostatečně čistí box s kočkolitem. Tendence k zácpě se totiž mohou objevit i u jinak zdravé kočky, která nemá možnost se vyprázdnit, když potřebuje. Taková kočka začne stolici zadržovat a důsledkem je pak rozvoj zácpy, která může přetrvávat, i když se situace s čistotou kočkolitu zlepší. Starší kočky s obtížemi pohybového aparátu také mívají sklony k obstipaci. Onemocnění, při němž část tlustého střeva zvaná kolon ztrácí schopnost vypuzovat stolici, se nazývá megakolon. Jeho důsledkem jsou těžké zácpy vyžadující intenzivní lékařskou intervenci.

Diagnostika

Postup k zjištění příčiny trávicích problémů zahrnuje mnoho stupňů. U jednoduchých případů lze začít s úpravou jídelníčku a zahájení podávání dietní stravy. K tomu odešleme směsný vzorek stolice na parazitologické vyšetření. Dalším krokem bývá kompletní vyšetření krve zahrnující hematologický a biochemický profil. Následuje rentgenologické a ultrasonografické vyšetření dutiny břišní. V té době již v naprosté většině případů máme nějaká diagnostická vodítka. Poslední na řadě bývá endoskopické vyšetření trávicího traktu v celkové anestezii, při němž jsou odebrány vzorky stěny žaludku a střev na histologické vyšetření. Chronické obtíže trávicího traktu bývají někdy skutečným diagnostickým oříškem. Výše uvedený výčet jejich možných příčin je jen nepatrným vzorkem z možných. Veterinární lékař se většinou snaží začít s těmi jednoduššími diagnostickými metodami a postupně pokračuje k těm složitějším a dražším.

Léčba

Je velmi rozmanitá a závisí na nalezené příčině potíží. Zásadním prvkem v každém terapeutickém protokolu onemocnění zažívacího traktu je dieta. Kočky jsou obecně velmi vybíravá zvířata a tak najít krmivo, které by bylo současně dietou a ještě ho kočka byla ochotná přijímat, bývá náročné. Někdy to chvíli trvá a majitel vyzkouší více druhů veterinárním lékařem mu doporučovaných krmiv, než uspěje. Pamatujte ale, že dietní strava je pro uzdravení Vaší kočky opravdu nezbytná.

Přeji Vám krásné léto se zdravým trávicím traktem Vaší kočičky.