Jak a kdy odčervovat

3.5.2006

Každý, kdo má doma psa nebo kočku zcela jistě řešil otázku, čím a jak často by je měl odčervovat. Pravidelné podávání antiparazitik je velmi důležitou součástí prevence závažných onemocnění, která jsou ve většině případů přenosná na člověka.

První odčervení se provádí u štěňat ve věku 3 týdnů a druhé za 2 týdny po té. Pak následuje v 6. týdnu první očkování. K odčervení štěňat používáme antiparazitika ve formě sladké tekutiny nebo pasty a to z důvodu snadného dávkování. Jakmile štěně přejde od chovatele k majiteli, další odčervení následuje až do věku 6 měsíců každé 2 měsíce a to formou pasty nebo tablet v závislosti na hmotnosti štěněte. U koťat je postup stejný s tím rozdílem, že pokud se jedná o kotě, které nebude chodit ven, nemusí nový majitel odčervovat tak často, stačí pak antiparazitika podávat  1x až 2x ročně.

Od 6. měsíce věku pak odčervujeme podle toho, v jakém prostředí se pes pohybuje a jaký typ psa máme. Pokud se jedná například o bígla, který je velký milovník všeho co na ulici najde, žijícího ve městě, kde je velká koncentrace psů, doporučuji odčervovat každé 3 až 4 měsíce. Se stejnou frekvencí podávání antiparazitik by měly počítat všechny rodiny s malými dětmi, ty jsou totiž vždy nejrizikovější skupinou při přenosu parazitárních onemocnění ze zvířat na člověka. Jestliže máme psa většinou na zahradě nebo bydlíme uprostřed lesa, stačí odčervovat 2x ročně. To platí samozřejmě pouze v případě, že zvíře netrpí vleklými trávicími potížemi – zvracením nebo průjmy. Pak je rozhodně na místě provést tzv. parazitologické vyšetření trusu. Pro účely tohoto testu je třeba sbírat trus po 3 dny ( vždy stačí malé množství z jednoho vzorku) a ten pak donést k veterinárnímu lékaři, který ho pošle do vet. laboratoře. Pokud je některý z parazitů nalezen, veterinární lékař nasadí odpovídající léčbu. V takovém případě by jednorázové odčervení určitě nestačilo.

Na závěr se zmíním o jedné novince, kterou ocení každý, kdo se někdy snažil odčervit rozzlobenou kočku. V současnosti používanou tabletu je u koček nyní možno nahradit antiparazitikem, které se ve formě spot on kape na kůži stejně jako např. preparáty proti klíšťatům. Jmenuje se PROFENDER a je k dostání u veterinárních lékařů.